Ümumi təhsil pilləsində təhsilalanlarda formalaşdırılacq səriştələr və dəyərlər müəyyənləşib.
APA-nın məlumatına görə, bu, Nazirlər Kabinetinin yeni redaksiyada təsdiq etdiyi “Ümumi təhsil pilləsinin dövlət standartı və proqramları (kurikulumları)”nda əksini tapıb.
Beləliklə, səriştə təhsil prosesində və həyatda mənimsənilmiş, hər hansı fəaliyyət sahəsi, eləcə də şəxsi inkişaf, sosiallaşma və cəmiyyətə inteqrasiya, məşğulluq, ömürboyu təhsil üçün zəruri olan bilik, bacarıq, yanaşma və dəyərlər məcmusudur. Səriştələr ümumi təhsil səviyyəsində tədris olunan fənlər və dərsdənkənar məşğələlər vasitəsilə formalaşdırılır.
Ümumi təhsil pilləsində formalaşdırılan səriştələr aşağıdakı təsnifata uyğun və cədvəldə qeyd olunan təhsil səviyyələri üzrə qruplaşdırılır:
- təfəkkürlə bağlı səriştələr - yaradıcılıq (kreativlik), tənqidi təfəkkür, problem həlletmə, qərar qəbuletmə, müstəqil öyrənmə;
- fəaliyyətlə bağlı səriştələr - ünsiyyət, əməkdaşlıq, rəqəmsal savadlılıq, informasiya savadlılığı, maliyyə savadlılığı;
- dəyərlər - milli kimliyin dərki və milli iftixar hissi, fəal vətəndaş mövqeyi, şəxsi və sosial məsuliyyət, demokratiya və insan hüquqlarına hörmət, mədəni müxtəlifliyə hörmət.
Təsnifat |
Səriştələr |
Məktəbə- hazırlıqda |
İbtidai təhsil səviyyəsində |
Ümumi orta təhsil səviyyəsində |
Tam orta təhsil səviyyəsində |
Təfəkkür |
yaradıcılıq (kreativlik) |
əşyalardan qeyri-adi formada istifadə edir |
mövcud olan- lara orijinal əlavələr və düzəlişlər edir |
qeyri-standart yanaşma nümayiş etdirir |
innovativ layihələr hazırlayır |
tənqidi təfəkkür |
bildiyi və yeni informa- siya arasında eyniliyi və fərqləri müəy- yənləşdirir |
fikrini əsaslan- dırmağı bacarır |
təhlil edilən məsələlərdə uyğunsuzluqları və ziddiyyətləri müəyyən edir |
qiymətlən- dirmə zamanı dəlillərə və dəyərlərə əsaslanır |
|
problem həlletmə |
problemin həlli ilə bağlı ehtimallar irəli sürə bilir |
problemin həlli üçün alqoritmlər qurur |
problemin optimal həlli yollarını müəyyən edir |
problemli situasiyalarda emosional sabitlik nümayiş etdirir, proble- mi konstruktiv şəkildə həll edir |
qərar qəbuletmə |
qərar qəbul- etmədə iştirak edir |
qərarlarının müsbət və mənfi nəticələrini proqnozlaşdırır |
qərar qəbulunda prioritetlərə əsaslanır |
əsaslandırıl- mış qərarlar qəbul edir və nəticəsi üçün məsuliyyət daşıyır |
|
müstəqil öyrənmə |
müstəqil öyrənməyə maraq nümayiş etdirir |
öyrənmə mən- bələrini (müşa- hidə, insanlar, kitablar, internet və s.) ayırd edir |
öz öyrənmə fəaliyyətini müəyyənləşdirə, istiqamətləndirə, tamamlaya bilir |
öz öyrənmə fəaliyyətinin keyfiyyətini qiymətləndirir |
|
Fəaliyyət |
ünsiyyət |
ünsiyyət etiketlərinə riayət edir |
öz fikirlərini ifadə etməyi və digərlərini dinləməyi bacarır |
ana dilində və xarici dildə ünsiyyət qurur |
ana dilində və xarici dildə fikirlərə müna- sibət bildirir, mülahizələrini əsaslandırır |
əməkdaşlıq |
kollektiv fəaliyyətdə iştirak qayda- larına bələddir |
kollektivdə işləməyi bacarır |
kollektivin ortaq məqsədləri üçün çalışır |
kollektivdə birgə fəaliyyət və liderlik bacarıqları nümayiş etdirir |
|
rəqəmsal savadlılıq |
informasiya- kommunikasi- ya texnologi- yalarını (İKT) tanıyır və fərqləndirir |
İKT-dən ilkin istifadə bacarıqları nümayiş etdirir |
İKT-nin imkanlarından məqsədyönlü istifadə edir |
cəmiyyətin həyatında İKT-nin əhəmiyyətini dəyərləndirir, fəal istifadəçi bacarıqları nümayiş etdirir |
|
informasiya savadlılığı |
informasiya barədə ilkin biliklərə malikdir |
informasiya axtarmağın və toplamağın yollarını bilir |
informasiyanın xassələrini nəzərə almaqla, onu emal və istifadə edir |
informasiya- dan fəaliyyə- tində məqsəd- yönlü istifadə edir |
|
maliyyə savadlılığı |
pul və qənaət barədə məlumatlıdır |
şəxsi büdcəsindən səmərəli istifadə edir |
səmərəli istehlak davranışı nümayiş etdirir, resurslar- dan qənaətlə istifadə edir |
iqtisadi layihə- lər qurur, sahibkarlıq ideyaları irəli sürür |
Dəyərlər |
milli kimli- yin dərki və milli iftixar hissi |
dövlət rəmzlərini tanıyır |
dövlət rəmzləri- nə hörmət nümayiş etdirir |
azərbaycançılıq ideyalarını mənimsədiyini nümayiş etdirir |
azərbaycan- çılıq ideyalarını təbliğ edir |
fəal vətəndaş mövqeyi |
yaşadığı bölgə və ölkə haqqında məlumatlıdır |
dövlət və dövlət- çilik ənənələri barədə məlumatlıdır |
dövlət maraqlarının müdafiəsində öz rolunu dərk edir |
dövlət maraqlarını müdafiə edir |
|
şəxsi və sosial məsuliyyət |
davranış mədəniyyəti haqqında məlumatlıdır |
şəxsi məsuliyyətini dərk edir |
şəxs-cəmiyyət münasibətlərini şərh edir, cəmiy- yət qarşısında məsuliyyətini dəyərləndirir |
cəmiyyət qarşısında məsuliyyətini şərh edir, sosial layihə- lərdə iştirak edir, könüllü- lük fəaliyyəti ilə məşğul olur |
|
demokratiya və insan hüquqlarına hörmət |
insan hüquq- ları barədə təsəvvürə malikdir |
öz hüquqlarını və vəzifələrini bilir, digər insanların hüquq və vəzi- fələrinə hörmət nümayiş etdirir |
insan hüquq və azadlıqlarının mahiyyətini dərk edir |
insan hüquq və azadlıq- larını müdafiə edir |
|
mədəni müxtəlifliyə hörmət |
mədəni müxtəliflik barədə məlumatlıdır |
mədəni müxtə- lifliyi (müxtəlif etnik qruplar, dillər, dinlər, irqlərə mənsub insanlar) qəbul edir |
birgə yaşayış qaydalarına əməl edir |
ayrı-seçkiliyin yolverilməz- liyini əsaslandırır |